بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

مجازات سرقت مسلحانه در قانون مجازات اسلامی

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹ ق.ظ

مجازات سرقت مسلحانه

سرقت جرمی بوده است که از گذشته های دور تا به اکنون در هر جامعه‌ای و با انواع و روش‌های مختلف و گوناگونی وجود داشته است و همیشه این مردم هستند که قربانی زیاده‌ خواهی سارقان می‌شوند. سرقت از جرائم مهمی به حساب می آید که علیه اموال و مالکیت افراد رخ می دهد و از این رو لازم است هر فردی اطلاعات کافی در رابطه با مجازات سرقت مسلحانه داشته باشد.
وکیل امور کیفری در تعریف سرقت می گوید: در ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی سرقت بدین شکل بیان شده است :«سرقت ربودن مال متعلق به غیر است.» به دیگر سخن سرقت فعلی است که همراه با ربایش، قاپیدن و یا برداشتن مالی است که به شخص دیگری تعلق دارد، بی آنکه از صاحب آن اجازه ای کسب کند. جرم سرقت شرایط و انواع گوناگونی دارد که در این مقاله قصد داریم با کمک موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان به تعریف و توضیح سرقت مسلحانه بپردازیم.

سرقت مسلحانه به چه معناست؟

یکی از مواردی که مجازات سرقت را مشدد میکند، سرقت مسلحانه است. سرقت مسلحانه به سرقتی گفته می شود که همراه با یک یا چند مورد از موارد تشدید کننده مجازات همراه است و نسبت به سرقت ساده مجازات شدیدتری دارد. در سرقت مسلحانه شخصی که سارق است به همراه خود سلاح دارد. بنابراین در چنین سرقتی گذشته از ربودن اموال دیگران، ممکن است سارق باعث ایجاد رعب و وحشت افراد و بر هم زدن امنیت بشود.

تعریف جرم سرقت مسلحانه

همانطور که اشاره کردیم این احتمال وجود دارد که سارق هنگام دزدی و سرقت به همراه خود سلاح داشته باشد. در این حالت روشن است که دیگر تعریف این جرم و مجازات سرقت مسلحانه با جرم سرقت ساده و مجازات آن متفاوت است. وکیل متخصص می‌گوید: به طور معمول و در اغلب موارد جرم سرقت مسلحانه به دلیل شرایط ویژه ای که دارد، در شب رخ می دهد و عموماً بیشتر از یک نفر در ارتکاب چنین جرمی نقش دارند که البته لازم به ذکر است که در صورتی که بیشتر از یک نفر باشند، فرقی نمی‌کند که همه آنها دارای سلاح باشند یا تنها یکی از آنها. همه به میزان مجازات سرقت مسلحانه مجازات خواهند شد.
وکیل متخصص در امور کیفری با در نظر گرفتن رویه ی حاکم بر محاکم ادامه می‌دهد امکان پذیر نیست که جرم سرقت مسلحانه ، به هنگام شب رخ دهد ولی همراه با اذیت و ترساندن مال باخته یا فرد دیگری نباشد. در نتیجه تنها این که سارق ادعا کند که زمان وقوع سرقت مسلحانه باعث آزار و اذیت مال باخته نشده است کافی نبوده و قاضی آن را نمی‌پذیرد و باید مدارک و اسنادی دال بر ادعای خود ارائه دهد.

حکم سرقت مسلحانه چیست؟

 

 

جرم سرقت مسلحانه

در ماده‌های‌۶۵۱ و ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی سرقت مسلحانه تعریف شده است.
طبق تعریفی که در ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی مطرح شده است:« هر گاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق‌ محکوم می‌گردد:

  •  سرقت در شب واقع شده باشد.
  • سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
  • یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
  • از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده کرده باشد یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده باشد یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
  • در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

منظور از سلاح طبق تبصره ی ماده ۶۵۱:
به موجب این تبصره منظور از سلاح مذکور در این بند موارد ذیل می‌باشد:

  • انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک.
  • انواع اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس.
  • انواع اسلحه سرد جنگی مشتمل بر کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا مشابه آنها و سر نیزه‌های قابل نصب بر روی تفنگ.
  • انواع اسلحه شکاری شامل تفنگ‌های ساچمه زنی، تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن جانداران و تفنگ‌های ویژه شکار حیوانات آبزی.

نکته ای که در خصوص این ماده وجود دارد این است که زمانی شخص سارق یا سارقین به مجازات ذکر شده در ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند که عمل سرقت آن ها دارای تمامی پنج شرط قید شده در ماده باشد.
علاوه بر آن مجازات شروع به سرقت از نوع مسلحانه و دیگر نوع‌هایی که در مواد ۶۵۱ الی ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی آمده است به ۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

حکم ماده ۶۵۲ قانون در خصوص جرم سرقت مسلحانه:

به گفته وکیل امور کیفری در اصفهان در بعضی از موارد دزدی و سرقت مسلحانه، این موقعیت پیش می‌آید که سرقت اتفاق افتاده، با اذیت و آزار همراه نبوده است با وجود آن که شخص سارق دارای سلاحی بوده است و یا برعکس با موردی رو به رو می‌شویم که سارق تنها سلاح در اختیار دارد در صورتی که به هیچ وجه اذیت و آزاری به کسی نرسانده و موجب رعب و وحشت نشده است. در چنین پرونده‌هایی، موضوع جرم سرقت تحت شمول ماده ۶۵٢ قانون مجازات اسلامی قرار گرفته است و طبق این ماده شخص سارق به سه ماه تا ١٠ سال حبس و شلاق تا ٧۴ ضربه محکوم خواهد شد.
اما به یک نکته باید دقت داشت و آن نکته این است که در صورتی که سارق به هنگام سرقت خودرو مسلح باشد و یا تمام مواردی که در ماده ۶۵۱ این قانون درج شده است جمع شوند، برای وی مجازات شدیدتری در نظر گرفته خواهد شد در حقیقیت بین جرمی که مرتکب شده و مجازات آن تناسب برقرار می‌شود.

مجازات سرقتی که با آزار همراه است

... برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید:

https://vakil-top.ir/%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%82%d8%aa-%d9%85%d8%b3%d9%84%d8%ad%d8%a7%d9%86%d9%87/

  • fateme amooshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی