بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴ ق.ظ

راه های اجتناب از پرداخت مهریه

برای توضیح این مطلب ابتدا باید به این نکته توجه کرد که مهریه حق زن و بدهی بر دوش شوهر است که در نهایت مجبور به پرداخت آن می شود.
برخی معتقدند بهترین راه برای اجتناب از پرداخت مهریه، سپردن مال به اقوام و دوستان است، معامله رسمی برای اجتناب از مهریه بیشتر در دوران اختلاف زن و شوهر انجام می شود و مهم است که پس از ابلاغ به دادگاه به اداره ثبت. در آن زمان زوجین برای اجتناب از مهریه اقدام به انتقال اموال کردند. زیرا در روند چرخش و ارائه و همچنین پذیرش درخواست توقیف مال و مراجعه به مالکیت و ابلاغ اعدام فرد می تواند زمان زیادی ببرد آنها مرد هستند. معامله رسمی چه نوع معامله ای است؟ معامله ای که در آن هیچ معامله واقعی صورت نگرفته است. یعنی هیچ پولی رد و بدل نشده است. نه خریدار و نه فروشنده قصد انجام معامله را ندارند. درخواست و قبولی به معنای حقوقی مادی وجود نداشته و قصد کلی برای انتقال مثلاً مال به دیگری به مبلغ معین وجود نداشته است.

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

در این موارد در صورت عدم تحقق ارکان معامله، معامله رسمی خواهد بود. برای گرفتن مهریه، زوجه می تواند با گذر از شرایط و مراحل و اخذ حکم ابطال آن از دادگاه، با کمک وکیل خود صوری بودن معامله را در دادگاه ثابت کند. بنابراین تصمیم بسیار اشتباه است و زوجه می تواند صوری بودن معاملات را ثابت کند که در این صورت عواقبی برای زوج به همراه خواهد داشت.

با توجه به ماده 21 قانون نحوه اجرای احکام مالی مصوب 1394 می توان گفت انتقال مال به مدیون دیگر به هر نحو و به هر نحو با انگیزه اجتناب از دین به نحوی که مابقی عدم کفایت ترکه برای ادای دین مستوجب حبس یا جزای نقدی است. 6 یا به جزای نقدی معادل نصف محکومیت یا هر دو و در صورتی که واگذارنده با علم به موضوع عمل کرده باشد محسوب می شود. همدست در یک جمله

اگر این موضوع را نادیده بگیریم، می توانیم با احکام حقوقی مبنی بر عدم پرداخت تمام یا بخشی از مهریه مواجه شویم.

بهترین راه برای اجتناب از پرداخت مهریه طلاق کامل، تواقف است، به عنوان مثال زن تقاضای طلاق می کند و با رضایت وکیل بدون حق تجدید نظر، زوج را طلاق می دهد و شوهر از پرداخت مهریه معاف می شود.
یکی دیگر از راههای قانونی که در برخی موارد می توان از آن استفاده کرد، یک مورد کاملاً فقهی است که در قانون مدنی نیز آمده است و آن انان است که به معنای ناتوانی کامل جنسی زوجه است به گونه ای که حتی یک بار هم نزدیکی جنسی انجام نداده است. به فسخ نکاح و البته محرومیت زوج از پرداخت نیمی از مهریه

لازم به ذکر است خیانت و رابطه نامشروع زوجه، بیماری روحی و جسمی، مشکلات خانوادگی و یا هر مورد دیگری موجب اسقاط حق مهریه زوجه نمی شود.

راه قانونی بعدی این است که مهریه را یکجا نپردازید (اعسار).

منظور از بدهی این است که شخص از نظر مالی در شرایطی قرار دارد که نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند
و این به زن و شوهر بستگی دارد که آن را ثابت کنند
البته لازم به ذکر است که برخی از اموال مستثنی از شرع (خانه ای که متعلق به زوجین است) است. و در آن زندگی می کند. وسایل نقلیه لازم برای محکوم - اثاثیه لازم برای زندگی - آذوقه در دسترس محکوم علیه و افراد تحت تکفل او - ابزار و وسایل امرار معاش، افراد حرفه ای - کتاب و ابزار علمی برای اهل علم بر حسب شأن و منزلتشان}}
در صورت اثبات دین، معمولاً زوجین به پرداخت بخشی از مهریه به عنوان پیش پرداخت و اقساط ماهانه محکوم می شوند.
و در صورت امتناع از پرداخت اقساط مقرر. با صدور قرار قانونی روانه زندان می شود.

و در صورت اثبات معسر بودن و ناتوانی وی به هیچ عنوان، قاضی دادگاه اقساط را با توجه به وضعیت مالی زوجین تنظیم می کند.

بر اساس بخشنامه جدید قوه قضائیه مبنی بر عدم حبس برای بدهکاران مهریه، برخی از حقوقدانان معتقدند مرد در واقع از پرداخت مهریه معاف است که کاملا اشتباه است زیرا طبق قوانین مدنی و خانواده مهریه همچنان وجود دارد و طبق مطالبه زوجه. ، شوهر به پرداخت کامل آن محکوم می شود.
بنابراین عملاً امکان فرار برای بدهکاران مهریه وجود ندارد
و برداشت نادرست برخی از قانون جدید مهریه مشکلاتی را ایجاد کرده است. و نکته آخر اینکه دادگاه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن رای به برنده شدن زوجه صادر می کند.

  • fateme amooshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی