بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

آیا زن میتواند درخواست طلاق دهد؟

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۲۵ ب.ظ

مهریه یکی از حقوق زن است که بلافاصله پس از انعقاد عقد است و می تواند آن را از شوهر مطالبه کند، از طرفی طلاق از امتیازاتی است که قانونگذار برای مرد مقرر کرده است و حق طلاق را در اختیار او قرار داده است. پس اگر مرد مخالف طلاق باشد، زن حتی اگر مهریه اش را هم بذل کند نمیتواند طلاق بگیرد.

در صورتی که زوجین با هم توافق به جدایی داشته باشند و در مورد مهریه و حضانت و مانند آن اختلافی وجود نداشته باشد، طلاق بدون با رضایت طرفین است، اما اگر مرد با طلاق مخالفت کند و زن عسر و حرج یا یکی از شزوط 12 گانه را ثابت کند، میتواند درخواست طلاق دهد و از در صورت مساعد بودن شرایط، طلاق اتفاق می افتد.
مثلاً اگر مردی در دادگاه به پرداخت نفقه معوقه حداقل 6 ماه اخیر محکوم شود و با وجود صدور حکم و اجرا، مرد نفقه را پرداخت نکند، بر اساس شرط اول از شرایط مندرج، زن می تواند تقاضای طلاق کند و مثلاً اگر مهریه او 200 سکه باشد یک سکه طلاق را با دلیل ذکر شده بذل میکند و بقیه را به دین زوج واگذار میکند.

طلاق از سمت زوجه

برای درخواست طلاق، زن باید به دفتر خدمات دادگاه الکترونیک مراجعه و سپس به مشاوران مراجعه کند و در نهایت پس از دریافت نظریات صادره، در شعبه ای که پرونده در آن ارجاع می شود مطرح می شود. در صورت عدم رضایت زوج، دادگاه با توجه به دلایل، مستندات، مشکلات و خطراتی که از سوی زوج برای زوجه ایجاد شده است می‌تواند با استفاده از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی حکم طلاق زوجه را صادر کند جتی اگر شوهر مخالف طلاق است.

اگر زن تقاضای طلاق کند مهریه می گیرد؟

در دوران عقد برای اینکه زندگی مشترک هنوز شروع نشده است، آوردن دلایل محکمه پسند برای طلاق از سمت زوجه دشوارتر است مخصوصا اگر زوج مخالف آن باشد. اما در هر صورت زوجه میتواند با اثبات یکی از شروط دوازده گانه و یا اثبات عسر و حرج، درخواست طلاق کند.

اگر زنی وکالت (وکالت حق طلاق) از شوهرش داشته باشد، اینکه بتواند علاوه بر طلاق، مذبه را نیز وصول کند، بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه داده شده از سوی شوهر دارد.

توجه داشته باشید که اگر تقاضای طلاق زوجه بر اساس عسر و حرج باشد، قبول مهریه و تصمیم قطعی در این خصوص با دادگاه است، هر چند زوجه درخواست و میزان مهریه را در دادگاه اعلام کند، اما در صورتی که تقاضای طلاق زوجه بر اساس شروط ضمن عقد باشد، خود زن به عنوان وکالت از زوج مهریه می پذیرد. به عبارت ساده تر، گرفتن تعداد زیادی مهریه بر اساس شرایط دوازده گانه قرارداد، بیشتر و آسان تر است.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

سند رسمی ازدواج: در صورت نداشتن اصل سند ازدواج، باید یک کپی از آن را از اداره ثبت اسناد رسمی محل عقد ازدواج دریافت کنید.
شناسنامه
کارت ملی
در نهایت اگر اسناد دیگری بین زوجین یا منحصراً برای یک نفر که در روند پرونده تأثیر دارد رد و بدل شده باشد، فرصت دارد برای طلاق اقدام کند. اگر زن در طلاق وکیل داشته باشد باید وکیل مرد را برای اجرای آن بیابد و اگر برای خود وکیل بگیرد نیازی به حضور ندارد.

 

 

  • fateme amooshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی