بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

اگر زن تمکین نکند آیا می تواند طلاق بگیرد؟

طبق قانون مدنی یکی از وظایف زن پس از انعقاد عقد، اطاعت از شوهر است. همانطور که گفته شد انواع تمکین را می توان در دو معنای عام و خاص تعریف کرد: در تمکین خاص، زن باید وظایف زناشویی خود را در قبال شوهر انجام دهد و در تمکین عام ضمن پذیرفتن ولایت مرد بر خانواده، باید با شوهرش رفتار و ارتباط خوبی داشته باشد.

اما تمکین در برابر شوهر مطلق و دائمی نیست; زیرا مواردی در قانون وجود دارد که آن در شرایط، زن حق دارد طبق قانون از تمکین شوهر خودداری کند. عذر موجه نافرمانی زن از شوهر ممکن است شامل مواردی مانند ابتلای شوهر به بیماری های جنسی و مقاربتی، عذر شرعی یا وجود بیماری زن برای اطاعت خاص و همچنین وارد کردن صدمات جسمی، مالی یا صادقانه به همسر باشد.

حتی اگر حق تعیین محل سکونت به زن داده شود، زن نمی تواند با شوهرش در یک خانه زندگی کند و این عدم انطباق موجه است و اگر زن بخواهد از حق مسکن در عقد نکاح استفاده کند. او می تواند از قانون پیروی کند و از تمکین شوهرش امتناع میکند. لازم به ذکر است که عدم تمکین زن عواقب حقوقی مهمی در پی خواهد داشت; مثلاً اگر زن تمکین نکند، حق نفقه او از بین می رود; مگر اینکه به یکی از دلایل معتبری که گفته شد، رعایت نکرده باشد.

در پاسخ به این سؤال که اگر زن تمکین نکند آیا می تواند به دلیل تنفر از شوهرش طلاق بگیرد یا خیر و به عبارت دیگر آیا می توان زن ناشزه به دلیل تنفر از شوهرش طلاق بگیرد؟ اگر در این موارد عدم تمکین، دلیل موجهی را رعایت نمی کند یا اینکه بدون مانع قانونی از تسلیم شدن به شوهر خودداری می کند و قصد طلاق دارد، خیر نمیتوان.

اگر زن به دلایل مشروع از جمله ترس از ضرر جسمی شوهر با شوهرش در یک خانه زندگی نکند و عدم تمکین صورت گرفته باشد، نمی توان به دلیل عدم تمکین حق طلاق را از او سلب کرد. زیرا زن به دلیل ایجاد عسر و حرج یا مشکلات نامتعارف مرتکب نافرمانی شده و در واقع خود مرد موجبات عدم تمکین زن را فراهم کرده است.

 اما اگر عدم تمکین صرفاً به دلیل لجاجت یا مشکلات دیگر باشد و زن دلیل موجهی برای عدم تمکین خود نداشته باشد، دادگاه حکم طلاق زن را صادر نمی‌کند و برای طلاق، زن باید با رضایت یا رضایت طرفین اقدام کند. وی باید رضایت زوج برای طلاق را جلب کند، اما در این صورت مجازات عدم تمکین از زوجه در نظر گرفته نمیشود.

نکته مهم در مورد طلاق زوجه در صورت عدم تمکین این است که زوجه باید همواره دلیل موجهی برای طلاق از شوهر خود به دادگاه ارائه دهد. مثلاً اگر مرد نفقه ندهد، زندگی مشترک با همسرش را ترک کرده و غایب باشد، شروط دوازده گانه عقد را زیر پا گذاشته باشد یا زن به دلیل شرایط ضمن عقد، حق طلاق گرفته باشد.

اگر زن تمکین نکند آیا می تواند تقاضای طلاق عسر و حرج کند؟

یکی از موارد مهمی که زن می تواند از حق طلاق برخوردار شود، اثبات عسر و حرج یا مشکلات طاقت فرسا در طول زندگی مشترک است که ادامه زندگی را برای زن مشکل می کند و تحمل چنین شرایطی برای زن غیر قابل تحمل است. راه حل قانونی عسر و حرج و آزار زن برای طلاق در ماده 1130 قانون مدنی به موجب این ماده آمده است:

در صورتی که ادامه زندگی خانوادگی باعث ایجاد مشکل و ناراحتی برای زن شود، می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند. در صورتی که عسر و حرج در دادگاه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را به طلاق اجبار کند و در صورت عدم امکان اجبار مرد به طلاق، زن با اذن دادگاه طلاق می گیرد و نیازی به اجازه مرد نیست.

حال سؤال این است که اگر زن تمکین نکند آیا می تواند تقاضای طلاق کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عموماً زمانی که زن از شوهر خود سرپیچی می کند و عنوان زن ناشزه را دارد به راحتی نمی تواند طلاق بگیرد، مگر در موارد عسر و حرج.

در واقع اگر عدم تمکین زن مجرد به دلیل موجه و مشروع نباشد، تا زمانی که تمکین نکند، نمی تواند درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج داشته باشد. زیرا اصولاً زندگی مشترکی با همسرش نداشت که در آن با مشکلات غیرعادی روبرو بود.

معمولاً در محاکم، اثبات ادعای عسر و حرج از سوی زنان ناشزه، با مشکلات فراوانی از سوی قضات مواجه می‌شود و به همین دلیل فرض بر این است که زن ابتدا تسلیم شوهر خود می‌شود و سپس در طول زندگی مشترک، یکی از زوجین وجود دارد. مصادیق: باید عسر و حرج و مصیبت را ذکر کند تا بتواند با اثبات آن طلاق بگیرد.

البته اگر سختی و ناراحتی زن واقعاً وجود داشته باشد و ادامه زندگی مشترک و تسلیم شدن در برابر شوهر به دلیل موجهی غیرممکن باشد، مانند موردی که مرد زن خود را کتک زده و او را از خانه بیرون می‌کند. زن می تواند بر اساس این عسر و حرج حتی با وجود عدم تمکین طلاق بگیرد.

راه های اجتناب از پرداخت مهریه

برای توضیح این مطلب ابتدا باید به این نکته توجه کرد که مهریه حق زن و بدهی بر دوش شوهر است که در نهایت مجبور به پرداخت آن می شود.
برخی معتقدند بهترین راه برای اجتناب از پرداخت مهریه، سپردن مال به اقوام و دوستان است، معامله رسمی برای اجتناب از مهریه بیشتر در دوران اختلاف زن و شوهر انجام می شود و مهم است که پس از ابلاغ به دادگاه به اداره ثبت. در آن زمان زوجین برای اجتناب از مهریه اقدام به انتقال اموال کردند. زیرا در روند چرخش و ارائه و همچنین پذیرش درخواست توقیف مال و مراجعه به مالکیت و ابلاغ اعدام فرد می تواند زمان زیادی ببرد آنها مرد هستند. معامله رسمی چه نوع معامله ای است؟ معامله ای که در آن هیچ معامله واقعی صورت نگرفته است. یعنی هیچ پولی رد و بدل نشده است. نه خریدار و نه فروشنده قصد انجام معامله را ندارند. درخواست و قبولی به معنای حقوقی مادی وجود نداشته و قصد کلی برای انتقال مثلاً مال به دیگری به مبلغ معین وجود نداشته است.

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

در این موارد در صورت عدم تحقق ارکان معامله، معامله رسمی خواهد بود. برای گرفتن مهریه، زوجه می تواند با گذر از شرایط و مراحل و اخذ حکم ابطال آن از دادگاه، با کمک وکیل خود صوری بودن معامله را در دادگاه ثابت کند. بنابراین تصمیم بسیار اشتباه است و زوجه می تواند صوری بودن معاملات را ثابت کند که در این صورت عواقبی برای زوج به همراه خواهد داشت.

با توجه به ماده 21 قانون نحوه اجرای احکام مالی مصوب 1394 می توان گفت انتقال مال به مدیون دیگر به هر نحو و به هر نحو با انگیزه اجتناب از دین به نحوی که مابقی عدم کفایت ترکه برای ادای دین مستوجب حبس یا جزای نقدی است. 6 یا به جزای نقدی معادل نصف محکومیت یا هر دو و در صورتی که واگذارنده با علم به موضوع عمل کرده باشد محسوب می شود. همدست در یک جمله

اگر این موضوع را نادیده بگیریم، می توانیم با احکام حقوقی مبنی بر عدم پرداخت تمام یا بخشی از مهریه مواجه شویم.

بهترین راه برای اجتناب از پرداخت مهریه طلاق کامل، تواقف است، به عنوان مثال زن تقاضای طلاق می کند و با رضایت وکیل بدون حق تجدید نظر، زوج را طلاق می دهد و شوهر از پرداخت مهریه معاف می شود.
یکی دیگر از راههای قانونی که در برخی موارد می توان از آن استفاده کرد، یک مورد کاملاً فقهی است که در قانون مدنی نیز آمده است و آن انان است که به معنای ناتوانی کامل جنسی زوجه است به گونه ای که حتی یک بار هم نزدیکی جنسی انجام نداده است. به فسخ نکاح و البته محرومیت زوج از پرداخت نیمی از مهریه

لازم به ذکر است خیانت و رابطه نامشروع زوجه، بیماری روحی و جسمی، مشکلات خانوادگی و یا هر مورد دیگری موجب اسقاط حق مهریه زوجه نمی شود.

راه قانونی بعدی این است که مهریه را یکجا نپردازید (اعسار).

منظور از بدهی این است که شخص از نظر مالی در شرایطی قرار دارد که نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند
و این به زن و شوهر بستگی دارد که آن را ثابت کنند
البته لازم به ذکر است که برخی از اموال مستثنی از شرع (خانه ای که متعلق به زوجین است) است. و در آن زندگی می کند. وسایل نقلیه لازم برای محکوم - اثاثیه لازم برای زندگی - آذوقه در دسترس محکوم علیه و افراد تحت تکفل او - ابزار و وسایل امرار معاش، افراد حرفه ای - کتاب و ابزار علمی برای اهل علم بر حسب شأن و منزلتشان}}
در صورت اثبات دین، معمولاً زوجین به پرداخت بخشی از مهریه به عنوان پیش پرداخت و اقساط ماهانه محکوم می شوند.
و در صورت امتناع از پرداخت اقساط مقرر. با صدور قرار قانونی روانه زندان می شود.

و در صورت اثبات معسر بودن و ناتوانی وی به هیچ عنوان، قاضی دادگاه اقساط را با توجه به وضعیت مالی زوجین تنظیم می کند.

بر اساس بخشنامه جدید قوه قضائیه مبنی بر عدم حبس برای بدهکاران مهریه، برخی از حقوقدانان معتقدند مرد در واقع از پرداخت مهریه معاف است که کاملا اشتباه است زیرا طبق قوانین مدنی و خانواده مهریه همچنان وجود دارد و طبق مطالبه زوجه. ، شوهر به پرداخت کامل آن محکوم می شود.
بنابراین عملاً امکان فرار برای بدهکاران مهریه وجود ندارد
و برداشت نادرست برخی از قانون جدید مهریه مشکلاتی را ایجاد کرده است. و نکته آخر اینکه دادگاه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن رای به برنده شدن زوجه صادر می کند.

مهریه یکی از حقوق زن است که بلافاصله پس از انعقاد عقد است و می تواند آن را از شوهر مطالبه کند، از طرفی طلاق از امتیازاتی است که قانونگذار برای مرد مقرر کرده است و حق طلاق را در اختیار او قرار داده است. پس اگر مرد مخالف طلاق باشد، زن حتی اگر مهریه اش را هم بذل کند نمیتواند طلاق بگیرد.

در صورتی که زوجین با هم توافق به جدایی داشته باشند و در مورد مهریه و حضانت و مانند آن اختلافی وجود نداشته باشد، طلاق بدون با رضایت طرفین است، اما اگر مرد با طلاق مخالفت کند و زن عسر و حرج یا یکی از شزوط 12 گانه را ثابت کند، میتواند درخواست طلاق دهد و از در صورت مساعد بودن شرایط، طلاق اتفاق می افتد.
مثلاً اگر مردی در دادگاه به پرداخت نفقه معوقه حداقل 6 ماه اخیر محکوم شود و با وجود صدور حکم و اجرا، مرد نفقه را پرداخت نکند، بر اساس شرط اول از شرایط مندرج، زن می تواند تقاضای طلاق کند و مثلاً اگر مهریه او 200 سکه باشد یک سکه طلاق را با دلیل ذکر شده بذل میکند و بقیه را به دین زوج واگذار میکند.

طلاق از سمت زوجه

برای درخواست طلاق، زن باید به دفتر خدمات دادگاه الکترونیک مراجعه و سپس به مشاوران مراجعه کند و در نهایت پس از دریافت نظریات صادره، در شعبه ای که پرونده در آن ارجاع می شود مطرح می شود. در صورت عدم رضایت زوج، دادگاه با توجه به دلایل، مستندات، مشکلات و خطراتی که از سوی زوج برای زوجه ایجاد شده است می‌تواند با استفاده از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی حکم طلاق زوجه را صادر کند جتی اگر شوهر مخالف طلاق است.

اگر زن تقاضای طلاق کند مهریه می گیرد؟

در دوران عقد برای اینکه زندگی مشترک هنوز شروع نشده است، آوردن دلایل محکمه پسند برای طلاق از سمت زوجه دشوارتر است مخصوصا اگر زوج مخالف آن باشد. اما در هر صورت زوجه میتواند با اثبات یکی از شروط دوازده گانه و یا اثبات عسر و حرج، درخواست طلاق کند.

اگر زنی وکالت (وکالت حق طلاق) از شوهرش داشته باشد، اینکه بتواند علاوه بر طلاق، مذبه را نیز وصول کند، بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه داده شده از سوی شوهر دارد.

توجه داشته باشید که اگر تقاضای طلاق زوجه بر اساس عسر و حرج باشد، قبول مهریه و تصمیم قطعی در این خصوص با دادگاه است، هر چند زوجه درخواست و میزان مهریه را در دادگاه اعلام کند، اما در صورتی که تقاضای طلاق زوجه بر اساس شروط ضمن عقد باشد، خود زن به عنوان وکالت از زوج مهریه می پذیرد. به عبارت ساده تر، گرفتن تعداد زیادی مهریه بر اساس شرایط دوازده گانه قرارداد، بیشتر و آسان تر است.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

سند رسمی ازدواج: در صورت نداشتن اصل سند ازدواج، باید یک کپی از آن را از اداره ثبت اسناد رسمی محل عقد ازدواج دریافت کنید.
شناسنامه
کارت ملی
در نهایت اگر اسناد دیگری بین زوجین یا منحصراً برای یک نفر که در روند پرونده تأثیر دارد رد و بدل شده باشد، فرصت دارد برای طلاق اقدام کند. اگر زن در طلاق وکیل داشته باشد باید وکیل مرد را برای اجرای آن بیابد و اگر برای خود وکیل بگیرد نیازی به حضور ندارد.

 

 

معتمدترین مشاور حقوقی در اصفهان

مشاور حقوقی خوب در اصفهان فردی است که دارای تحصیلات حقوقی و آشنا به قوانین مربوط به قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، قانون ثبت، قانون کار و حقوق مدنی تخصصی می باشد.

اگرچه داشتن تجربه در تمامی موارد فوق، یک مشاور حقوقی را به یک مشاور ایده آل تبدیل می کند، اما باید در نظر داشته باشید که تخصص در تمامی موارد فوق بسیار دشوار است، مشاور حقوقی که به یک یا چند مورد از قوانین فوق تسلط داشته باشد و اگر تجربه کافی برای آنها به دست آورده باشد مناسب تر و قابل اعتمادتر است.

زمینه فعالیت مشاور حقوقی در اصفهان

مشاور حقوقی خانواده در اصفهان به شخصی گفته می شود که تجربه و دانش او در زمینه امور خانواده از قبیل تکلیف تمکین، تهیه مسکن مناسب، ممنوعیت اشتغال به کار همسر، مطالبه نفقه و ... باشد.

مشاور حقوقی املاک اصفهان شخصی است که با تسلط بر قوانین املاک مانند قانون مالکیت آپارتمان، قانون موجر و مستاجر، قانون پیش فروش آپارتمان، املاک، تصرف عدوانی و ... به مشتریان خود کمک می کند.

مشاور حقوقی طلاق در اصفهان نیز مشاوری است که با محدوده کامل و قوانین مربوط به طلاق رجعی، طلاق رجعی، طلاق توافقی، طلاق توافقی و طلاق از طرف زوجه، موکل خود را در این زمینه راهنمایی می کند.

به طور کلی مشاور حقوقی در اصفهان به مشتریان در زمینه های مختلف اعم از ملکی، خانوادگی، تجاری، کیفری و ... کمک می کند و بهترین راه حل را برای رفع مشکلات آنها ارائه می دهد.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی چیست؟

وکیل در واقع فردی است که بر روند رسیدگی به پرونده حقوقی موکل در محاکم قضایی و اداری نظارت دارد. به عبارت ساده، یک وکیل در برابر مراجع قضایی از حقوق شما دفاع می کند. اما مشاور حقوقی شخص یا سازمانی است که ابتدا پرونده شما و شرایط و وضعیت آن و همچنین وضعیت شما را بررسی می کند و سپس طبق قوانین و مقررات و رویه های کشور به شما مشاوره و مشاوره حقوقی لازم را می دهد. در واقع یک مشاور خوب بهترین راه حل حقوقی را به شما ارائه می دهد.

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از مشاور حقوقی در اصفهان این است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نفوذ اینترنت در تمامی کسب و کارها، روش های کاری خود را همراه با آخرین تکنولوژی روز و با ارائه مشاوره تلفنی و آنلاین بدون نیاز به روز رسانی کرده اند. حاضر.

مشاوره با مشاور حقوقی در اصفهان

در مورد مسائل حقوقی، مشورت با مشاور حقوقی برای جلوگیری از خسارات احتمالی مهم است. چنین فردی با یادگیری قوانین و تجربه خود به افراد کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشند و اجازه نمی دهد آنها آسیب ببینند. سایت وکیل اصفهان با ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری از بهترین وکلای اصفهان در هر زمان پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

همچنین مشاور حقوقی به شخصی گفته می شود که دارای تحصیلات حقوقی بوده و در واقع به قوانین مربوط به قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، قانون ثبت، قانون کار، حقوق مدنی تخصصی، بازرگانی داخلی و بین المللی مسلط باشد. قانون و غیره آن را دارد. اگرچه چنین مشاوری مشاور ایده آلی است; اما از آنجایی که در تمام موارد فوق تخصص عملی بسیار دشوار است، مشاوری که به یک یا چند مورد از قوانین فوق تسلط داشته باشد، قطعاً در آن مورد یا موارد، بهتر و بسیار با تجربه خواهد بود.

با توجه به پیچیدگی روابط فردی و سازمانی در دنیای امروز و افزایش مسائل و مشکلات مختلف در سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی و یا بین افراد، نیاز به حضور یک یا چند کارشناس یا مشاور حقوقی همراه با مدیران و... بیشتر از هر زمان دیگری احساس بهتری دارد.
مشاور حقوقی با تسلط کامل به قوانین و اصول حقوقی، کلیه امور حقوقی سازمان یا شرکت از جمله تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل ها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، بررسی و پیگیری پرونده های حقوقی و دعاوی اداری و کارگری ، شرکت در جلسات دادرسی و حفظ حقوق سازمان، ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان در صورت لزوم، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصات، مزایده ها و ....

دفاتر حقوقی غیر معتبر اصفهان

اگرچه در سال های اخیر دفاتری در سطح شهر به نام موسسات حقوقی یا دفاتر حقوقی یا دفاتر مشاوران حقوقی وجود دارد و صاحبان این دفاتر گاهی نه تنها وکیل یا مشاور حقوقی هستند، بلکه فقط برای مشاوره حقوقی و وکالت از وکلا حق الزحمه دریافت می کنند. به خوبی و با وعده های دروغین خود و جعل هویت از افراد با نفوذ در قوه قضائیه ضررهای زیادی را به بار آورده است. بنابراین باید گفت مشتریان و کسانی که به دنبال یک وکیل یا مشاور حقوقی خوب و قابل اعتماد هستند باید مراقب باشند که گرفتار موسسات جعلی و کلاهبردارانی که خود را وکیل یا قاضی بازنشسته یا مشاور حقوقی می کنند، نگیرند.
وکیل و مشاوره حقوقی در اصفهان با ارائه خدمات مشاوره حقوقی در اصفهان به صورت حضوری و غیر حضوری و با تکیه بر دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می تواند گزینه مناسبی برای شما عزیزان باشد.

وظایف مشاور حقوقی
تهیه متون برای قراردادهایی که شرکتها یا سازمانها در مرحله انعقاد قرار دارند و به عنوان ناظر برای نظارت بر روند قرارداد.
مشاور حقوقی قبل از شرکت در هر مزایده یا مناقصه ای باید اطلاعات لازم را در اختیار مدیران ارشد قرار داده و امور حقوقی مربوط را انجام دهد.
در شرکت های خصوصی انجام اموری مانند ثبت و تغییر ساختار از وظایف مشاور حقوقی است.
اگر شرکت یا سازمانی به عنوان شاکی یا خوانده پرونده ای در دادگاه داشته باشد، مشاور حقوقی باید برای دفاع از آن اطلاعات جمع آوری کند.
هر سازمانی یک سری وظایف مالیاتی دارد که باید از مشاوران حقوقی تذکرات و راهنمایی های لازم را دریافت کند.
مدیران و کارکنان به مشاوره حقوقی نیاز دارند.
به گفته وکیل دادگستری اصفهان، یک مشاور حقوقی خوب باید به قوانین و مقررات مربوط به قانون تجارت، علامت تجاری و برند شرکت، طرح های شرکت، اساسنامه و مقررات و تغییرات هر یک از آنها آگاهی و تسلط کافی داشته باشد.
- مشاور حقوقی باید از قوانین چک و سفته، تعهدات بانکی و الزامات آن آگاهی کافی داشته باشد و در کلیه موارد ضروری به سازمان کمک کند.