بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

وکیل خانواده در اصفهان

دعاوی که در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد

طبق گفته ی وکیل خانواده در اصفهان، دعاوی مربوط به نامزدی و خسارات ناشی از به هم زدن نامزدی، استرداد هدایای نامزدی، نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح، شروط ضمن عقد نکاح، ازدواج مجدد، جهزیه، مهریه، نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت، تمکین و نشوز، طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن در نکاح موقت، حضانت و ملاقات فرزند، ولایت قهری، قیومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان، امور راجع به غایب مفقود الاثر، سرپرستی کودکان بی سرپرست، اهدای جنین، تغییر جنسیت از جمله دعاوی هستند که صلاحیت رسیدگی در دادگاه خانواده را دارا می باشند .

صلاحیت شورا در برخی از دعاوی خانوادگی

 

وکیل خانواده

وکیل خانوده ذکر می کند که ماده ۴ قانون حمایت خانواده رسیدگی به دعاوی مربوط به جهیزیه، مهریه و نفقه را در صلاحیت دادگاه خانواده قرار داده است اما دعاوی مربوط به مهریه و جهزیه و نفقه در صورت وجود شرایطی در شورای حل اختلاف مطرح می گردد:

  1. در صورتی که مبلغ مهریه، نفقه و جهزیه تا بیست میلیون تومان باشد، مثلاً اگر خانمی بخواهد مهریه خود را از همسرش مطالبه کند و مبلغ مهریه تا بیست میلیون تومان باشد، باید دادخواست خود را برای شورای حل اختلاف تنظیم نماید ولی اگر مبلغ مهریه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد باید به دادگاه خانواده مراجعه کند.
  2. اگر قبل از طرح دعاوی مربوط به جهزی، نفقه و مهریه تا ۲۰ میلیون تومان، دعوای طلاق مطرح نشده باشد به دلیل اینکه طلاق اموری می باشد در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد. در صورتی که دادگاه خانواده حکم طلاق را صادر نماید در همین حکم تکلیف جهزیه، مهریه و نفقه هم مشخص خواهد شد و دیگر نیاز به رسیدگی در شورای حل اختلاف نمی باشد. در غیر این صورت شورا صالح به رسیدگی است.

مطالبه مهریه

یکی از مهم‌ترین دعاوی در حوزه حقوق خانواده دعوای مطالبه مهریه به وسیله زوجه می باشد که به موجب قانون به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می گردد و می تواند حتی روز بعد از انعقاد عقد، مهریه خود را از زوج طلب نماید. لزوماً دادخواست مطالبه بعد از جدایی یا در هنگام جدایی به وسیله زوجه تقاضا نمی شود و ممکن است قبل از طلاق و بدون هیچ گونه مشکلی زوجه مهریه خود را مطالبه نماید ولی اکثراً در بیشتر اوقات بعد از جدایی یا درهنگام آن تقاضا می گردد . مطالبه مهریه دارای شرایطی می باشد و راه های مطالبه مهریه متفاوت می باشد و نسبت به اوضاع و احوال آن متفاوت می باشد پس بهترین راه و مناسب ترین راه کمک گرفتن از بهترین وکیل خانواده در اصفهان می باشد پس در چنین شرایطی مشاوره با وکیل الزامی می باشد . زیرا در مقابل دادخواست مطالبه مهریه ادعای اعسار از پرداخت مهریه و تقاضای تقسیط آن توسط زوج از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد پس استفاده نمودن از مشاوره و استفاده از تخصص یک وکیل دعاوی خانواده اکیدا ًتوصیه می گردد .

وکیل اصفهان همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان به صورت حضوری ، غیرحضوری و آنلاین می باشد. همین حالا درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید.

طلاق

طلاق که به تمام کردن قانونی ازدواج و جدا شدن دو زوج از یکدیگر گفته می شود و در راستای آن حقوق و تکالیف که در موقع ازدواج طرفین باید رعایت می نمودن از بین می رود. بحث طلاق اصولاً زمانی پیش می آید که استحکام رابطه زناشویی از بین رفته و دیگر بین طرفین هیچ گونه سازگاری وجود نخواهد داشت و فقط تنش است. طلاق را بسته به اینکه از طرف چه کسی باشد می توان به طلاق از طرف زوج و طلاق از طرف زوجه تقسیم نمود.

طلاق

طلاق از طرف زوج

طبق قانون مدنی و تعریف وکیل طلاق در اصفهان، مرد می تواند هر زمان که بخواهد با رعایت نمودن شرایط مقرر قانونی تقاضای طلاق بنماید . در قبل از سال ۱۳۷۲ قانون بدین صورت بود که زوج می توانست هر زمان که بخواهد همسرش را با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق و حاضر نمودن دو شاهد مرد و پرداخت نمودن کلیه حقوق مالی ، زن خود را طلاق دهد . بعد از مدت ها به دلیل افزایش اینگونه طلاق که درشرایط هیجانی و احساسی اتفاق می افتاد و بعد از مدتی پشیمانی و رجوع نمودن مرد باعث خسارات و اتلاف می گردید. بدین دلیل بعد از آن قانون گذار مرد را الزام نمود که از طریق طی نمودن مراحل قانونی تقاضای طلاق بنماید که در صورتی که مرد طی شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته باشد از خواسته خود طی تشریفات منصرف گردد. در غیر اینصورت مرد بعد از انجام مراحل قانونی و صدور گواهی عدم سازش حق اجرای صیغه ی طلاق را در فرجه ی مقرر دارد. که در این شرایط زوج وظیفه دارد تمام حق و حقوق زن مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت را پرداخت نماید یا ترتیبی برای پرداخت مشخص نماید زیرا در صورتی که مرد حق و حقوق زوجه یا رضایت او را مبنی بر طلاق دریافت نکند صیغه طلاق جاری نخواهد شد.

طلاق از طرف زوجه

طبق قانون به طور کلی حق طلاق با مرد می باشد و فقط مرد می تواند زن خود را طلاق دهد ولی قانون گذار طبق شرایطی به زن حق داده است که بتواند طلاق خود را از مرد بگیرد. که اعمال طلاق از طرف زوجه مستلزم احراز تخلف زوج از شروط ضمن عقد یا تحقق عسر و حرج می باشد. مانند زمانی که زوجه از طرف همسرش وکالت در طلاق داشته باشد یا مرد از پرداخت نفقه عاجز باشد یا عسر و حرج را اثبات نماید یا شوهر بیش تر از چهار سال غیبت داشته باشد یا به وسیله مرد یکی از شروط دوازده گانه عقد نکاح نقض گردد.

استرداد هدایای نامزدی

گذشته از هزینه هایی که نامزدان یا خویشان آن ها در دوره نامزدی می کنند، ممکن است هدیه هایی به وسیله هر یک از نامزدها به طرف دیگر یا خویشان او داده شود. که هر یک از نامزدها می توانند ، در صورت بهم خوردن وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت داده است مطالبه نماید. در صورتی که عین هدیه ها موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتاً نگه داشته می شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

قیومت

برخی افراد طبق قانون مدنی برای اداره امور مالی خود نیاز به قیم خواهند داشت، مانند: صغیری که ولی خاص ندارد، مجانین و افراد غیر رشید که جنون یا عدم رشد آن ها به زمان صغرشان متصل نباشد. قیم کسی است که اداره امور مالی این افراد را برعهده دارد. در صورتی که قصد گرفتن قیومت شخصی را دارید و به قوانین و مقررات آن واقف نمی باشید با وکیل خانواده اصفهان مشورت نمایید. وکیل اصفهان آماده پاسخگویی در جهت حل مشکلات شما عزیزان به صورت تلفنی و حضوری می باشد.

نفقه زن (زوجه)

نفقه عبارت است از تمام نیازهای متعارف زن که متناسب با وضعیت او بوده است، مانند مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی بهداشتی و وجود خادم در صورت عادت یا احتیاج و.. که بر عهده مرد بوده و مرد موظف است نفقه ی زن خود را پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت مهریه از طرف زوج، زوجه می تواند مرد را ملزم به پرداخت نفقه نماید و مرد وظیفه دارد نفقه ی گذشته و حال زن را پرداخت را نماید. در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند به او نفقه تعلق نخواهد گرفت.

yes برای مطالعه ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://vakil-top.ir/%d9%88%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86/

 

فسخ نکاح

انحلال نکاح قبل از نزدیکی و تعیین مهریه آن یکی از پر تکرارترین سوالات مراجعان ماست.

عقد نکاح، به این علت که قراردادی است که سود و زیان آن، به جامعه انسانی ارتباط مستقیم دارد. دارای اهمیت بسیار زیادی است. عقد نکاح و تشکیل خانواده شالوده ی یک جامعه ی سالم را می سازد؛ هر قدر که یک ازدواج طبق اصول و مقررات جامعه اتفاق بی افتد، به همان میزان، شهروندان آن جامعه، وضع بهتری خواهند داشت. در قوانین کشور ما که مطابق با موازین اسلامی وضع شده همواره تلاش بر این بوده که شرایطی برای ازدواج و نکاح مقرر کنند که پس از آن کمتر منجر به جدایی طرفین از هم شود. با این حال، با گذشت زمان و در دنیای امروز، روز به روز آمار طلاق و انحلال نکاح افزایش پیدا کرده و سیر صعودی دارد.
مشاوران طلاق همواره در تلاش بوده اند تا بنیان خانواده را تحکیم کنند و تدابیری منطبق با اخلاق و حقوق فطری برای صیانت از حریم آن اتخاذ کنند. از جمله این تلاش ها می توان به اصل دهم قانون اساسی، قانون حمایت از خانواده و مقررات نکاح در قانون مدنی اشاره کرد.
هنگامی که زندگی مشترکی بین زن و مرد آغاز می شود امکان دارد تا پایان ادامه نداشته باشد و در طول مسیر به دلایل مختلفی و هنگام برخورد با یک چالش از هم بپاشد. همانطور که بهترین وکیل امور خانواده اصفهان گفته است، طلاق فقط یکی از این راه‌های پایان دادن به زندگی مشترک است، و راه های دیگری نیز برای انحلال نکاح و همچنین انحلال نکاح قبل از نزدیکی وجود دارد.
فوت، طلاق، فسخ نکاح، و بذل مدت در نکاح موقت از موارد انحلال نکاح هستند. که در این مقاله سعی بر آن داریم با کمک موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با تک تک این موارد مختصراً آشنا شویم.

انواع انحلال نکاح قبل از نزدیکی یا بعد از آن

انحلال نکاح بر اثر فوت

یکی از موارد انحلال نکاح قبل از نزدیکی یا بعد از آن می تواند بر اثر فوت باشد … اگر یکی از زن و شوهر فوت کنند نکاح به طور خود به خودی منحل می شود.
همچنین موت فرضی، لعان و ارتداد نیز در دسته انحلال خود به خودی قراردارند. یعنی به محض وقوع عقد نکاح منحل می شود و دیگر آثاری ندارد.

انحلال نکاح بر اثر طلاق

هر طلاقی با ۴ رکن واقع می شود:

  • شخص طلاق دهنده
  • شخص طلاق داده شده
  • صیغه طلاق
  • شهادت مرد عادل.

صیغه طلاق باید به شکلی ادا شود که ۲ مرد عادل که شاهد هستند همزمان آن را بشنوند. برای هر طلاق باید صیغه جداگانه ای جاری شود و ادای یک صیغه طلاق برای چند مورد هم زمان صحیح نمی باشد.

شرایط طلاق دهنده

طلاق دهنده باید ۴ شرط داشته باشد تا صیغه طلاق جاری شود :
۱- بالغ: طلاق دهنده باید بالغ باشد اما رشد از شرایط آن نیست بنابراین سفیه نیز می تواند همسر خود را طلاق دهد چون طلاق از امور مالی نیست.
۲- عاقل: طلاق دهنده باید عاقل باشد پس شخص مجنون نمی تواند راسا همسر خود را طلاق دهد.
۳- آگاه: طلاق دهنده باید آگاهی داشته باشد بر مفهوم عبارتی که برای جاری شدن صیغه طلاق ادا می شود.
۴- مختار: بیان صیغه طلاق از روی اجبار تهدید واکراه صحیح نمی باشد چون طلاق دهنده باید در اجرای آن آزادی کامل داشته باشد.

انواع طلاق

طبق تعریف وکیل خوب طلاق در اصفهان، طلاق ۳ نوع دارد طلاق رجعی، طلاق بائن و طلاق خلع و مبارات.
در بحث انحلال نکاح قبل از نزدیکی و تعیین مهریه دو مورد مورد بررسی قرار می گیرند: در هنگام طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد زن مستحق تمام مهریه است، اما اگر بین آنها نزدیکی واقع نشده بود زن مستحق نیمی از مهریه است.
حالا اگر هنگام ازدواج مهریه ای تعیین نکرده باشند و قبل از نزدیکی نیز بخواهند طلاق بگیرند زن مستحق مهرالمتعه است. یعنی مهریه‌ای که در حد توان مالی مرد باشد.
موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با تکیه بر سابقه و تجربه ای که در مسائل حقوقی دارد می تواند گزینه مناسبی برای شما جهت مراجعه باشد.

انحلال نکاح بر اثر فسخ

یکی دیگر از روش های انحلال نکاح قبل از نزدیکی یا بعد از آن فسخ آن است نکاح. مصلحت و ضرورت استمرار و دوام و ثبات خانواده اقتضای این را دارد هنگامی که بنا بر دلایلی ازدواج موجب زیان فاحش یکی از طرفین باشد، به منظور رهایی او از قید ازدواج بتواند با شرایطی ازدواج را فسخ کند. فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد.
اما قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب پراهمیت قرار می‌گیرد، به طور صریح و مشخص موارد فسخ نکاح را معین کرده است.

.

.

.

yes برای مطالعه ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید:

 

انحلال نکاح قبل از نزدیکی

تجاوز به عنف

یکی از جرائمی که هر چند وقت یک بار به طور واضح برای همگان در جامعه مطرح می گردد جرم تجاوز به عنف است.در این مقاله وکیل تجاوز در اصفهان حامد امیری این جرم را شرح داده است و آن را از دید حقوقی و قانونی بررسی می کند:
عنف در لغت یعنی جبر و زور و به تعبیر حقوقی تجاوز به عنف، اعمال ارتباط جنسی با بهره گیری از جبر و خشونت و بی خواست و پذیرش زن/مرد است.
باید دقت کنید که احراز عدم پذیرش و راضی بودن قربانی برای انجام رابطه جنسی وظیفه قربانی است که این بحث دشواری هایی را در فرآیند بررسی این پرونده‌ها ایجاد کرده است. با این حال باید دقت داشت که تجاوز به عنف فقط در محدوده ارتباط بیرون از کادر مشروع ازدواج شامل دائم و موقت رسمیت می یابد ؛ به این معنی که تجاوز به عنف سبکی از زنا است که با عدم پذیرش و میل قربانی همراه است.
تجاوز به عنف از جرائمی است که در ردیف مجازات های جنایی قرار دارد. در سایر کشورهای از نظر اندازه مجازات به جنایت، جنحه و خلاف دسته بندی شده اند. تجاوز به عنف در تمامی کشورها جزای سختی دارد و به جنایت ارتباط دارد. در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی جزای تجاوز به عنف اعدام است.

موسسه وکالت حامد امیری وکیل تجاوز در اصفهان آماده پذیرش وکالت در زمینه کلیه دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، مالی، مطالبات، مواد مخدر، ثبتی، معاملات، بیمه، اداره کار، دیوان عدالت اداری، تعزیرات، شهرداری، تجارتی، ارث، مالیات و … می باشد.

علت تجاوز به عنف

ریشه یابی و مطالعه دلایل محقق شدن جرم هایی نافرهیخته ای مانند تجاوز به عنف خیلی اهمیت دارد که باید بیشتر از این مسئولان و محققان علوم اجتماعی به آن توجه کنند.
جرم های جنسی اکثرا رابطه نزدیکی با سن، اوضاع فرهنگی و اقتصادی خاطیان دارد؛ تجاوز جنسی به خاطر علت هایی گوناگونی امکان دارد در جامعه اتفاق بیوفتد:

برخی مواقع تجاوز جنسی به شکل گونه ای انحراف آشکار می گردد که فرد به این خاطر که قادر نیست به طور معمول و با شکل دهی ارتباط انسانی، شرعی و قانونی احتیاجات خود را رفع کند، با توسل به خشونت و جبر و علی رغم خواست طرف مقابل به او تجاوز می‌کند.

مجازات تجاوز
اما کسانی که تجاوز جنسی را انجام می دهند ، همیشه هم افرادی نیستند که مجال و امکان ایجاد ارتباط جنسی با جنس مخالف یا حتی با جنس موافق را ندارند بلکه در بین اشخاصی که زندگی عادی خانوادگی دارند و همسر و فرزند دارند هم این گونه جرم ها رخ می دهد. این گونه به نظر می آید که تجاوز جنسی در این مواقع برآیند اختلال شخصیتی و رخ دادهایی است که در زمان کودکی و نوجوانی شخص خاطی محقق شده است و در اصل به نوعی در زمان رشد روانی او به وجود آمده است و در هنگام جوانی و میانسالی آشکار شده است. بررسی پرونده‌هایی که به طور سریالی سبب مرگ افراد می گردد در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی ایران معلوم کرده است که این مجرم پس از شناسایی قربانی در زمانی مناسب همراه تعرض جنسی، آزار و اذیت و حتی ربودن قربانی، وی را به قتل می‌رساند.

وکیل تجاوز در اصفهان طور خلاصه می گوید تجاوز به عنف از اشخاصی سر میزند که از نظر شخصیتی و روانی تعادل ندارند یا خود، قربانیان جبر جنسی در زمان کودکی از طریق افراد فامیل یا غریبه بوده‌اند یا اینکه مورد کوبه و ناسزای والدین قرار می گرفتند و از جنس مخالف دل چرکین هستند یا به خاطر یادگیری یا آموزش‌های اعتقادی و ارزش هایی که به شکل اشتباه به آنها انتقال داده شده است با این عقیده که جامعه را از این مفسدان مبرا کنند، این جرائم را انجام می دهند.

تجاوز به عنف

جزای تجاوز به عنف

فقه اسلام و قانون جزای اسلامی، به روشنی جزای انجام این جرم را مرگ و اعدام مد نظر قرار داده است.
بر مبنای ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی حد زنا در شرایط زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی
ب- زنا با زن پدر که سبب اعدام زانی است.
پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که سبب اعدام زناکار است.
ت- زنای به عنف یا اجبار از سمت زناکار که سبب اعدام زناکار است.

همان طور که می بینید بر اساس بند (ت) ماده ذکر شده ، جزای تجاوز به عنف هم مانند زنا ، اعدام تعیین شده است. در تبصره ۲ این ماده آورده شده است که اگر فردی با زنی که به زنای با وی رضایت نداشته باشد در صورت بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند کار او در حکم تجاوز به عنف است. در زنا از راه گول زدن و اغوا کردن دختر نابالغ یا از راه دزدین ، ارعاب و یا ترساندن زن در صورتی که سبب تسلیم شدن وی گردد هم اعدام اجرا می شود.
به این صورت قانونگذار، جزای سنگینی برای این جرم معین کرده است.
بر اساس ماده ۲۳۱ قانون مجازات تعیین شده است که در موارد تجاوز به عنف ، اگر که زن باکره باشد انجام دهنده جرم به غیر از مجازات معین شده، به ادای ارش البکاره و مهرالمثل هم محکوم می گردد و اگر که زن باکره نبود، تنها به جزا و ادای مهرالمثل محکوم می شود.

وکیل تجاوز در اصفهان اظهار دارد که در تجاوز و زنای به عنف بر اساس ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که زانی به عنف پیش از محرز شدن جرم و بعضی اوقات حتی پس از احراز جرم، توبه کند و توبه‌اش برای قاضی اثبات شود، حتی بی اجازه گرفتن از شاکی، قاضی‌ این امکان را دارد که مجازات حدی اعدام را برای حذف کند، اما به استناد تبصره ۲ همین قانون این گونه مجرمی برای جنبه عمومی جرمبه زندان یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو آنها محکوم می شود.

اما مورد با اهمیتی که در خصوص تجاوز به عنف مورد بحث است ، بحث احراز زنا و با اهمیت تر از آن احراز این است که آیا زنا بی پذیرش زن و با جبر و اکراه انجام شده است یا خیر؟ و احراز این بحث هم وظیفه قربانی است. پس، در صورتی که زنا را مرد رد کند و نپذیرد که این کار را انجام داده ، الزامی است زن آن را محرز نماید و در عین حال باید محرز کند که زنا بدون پذیرش او شده داده است.

احراز جرم تجاوز به عنف

محرز شدن جرم تجاوز به عنف از راه های گوناگون انجام می شود. بر مبنای فقه و قانون، الزامی است مجرم نزد قاضی ۴ بار به این اقدام اعتراف کند. همین طور یکی از شرایط احراز زنا، علم قاضی است که از راه های رایج بدست می آید ، به این معنی که قاضی قادر است با دقت به اعتراف افراد که به آن ها تجاوز شده است و بقیه نشان ها و شواهد، جرم متهم را تجاوز به عنف تشخیص دهد و حکم صادر کند.
امکان دارد متهم اول نزد قاضی اعتراف کند اما بعد حاشا کند که در این مواقع قاضی قادر است با بهره گیری از دانش و آگاهی خود حکم صادر کند. یکی از دیگر شیو ه های احراز جرم، حاضر شدن ۴ شاهد است.: وقتی که ۴ شاهد جهت احراز جرم وجود نداشته باشد، قاضی این امکان را دارد که به علم خود رجوع کند.

برای ادامه مطلب کلیک کنید:

https://hamedamiri.com/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

 

اجازه خروج زن از کشور

اجازه خروج زن از کشور از مسائلی است که بسیار ذهن بانوان متأهل را درگیر خود می کند و عده‌ای نیز در این خصوص دچار مشکل شده‌اند. حتما می دانید که یک خانم متأهل برای آن که بتواند گذرنامه یا پاسپورت دریافت کند باید از همسر خود اجازه داشته باشد. این محدودیت باعث شده است که مردان زیادی از آن سوءاستفاده کرده و بی دلیل موجهی زن را از خروج و دریافت گذرنامه منع کنند. بسیار پیش آمده است که زن و مردی با یکدیگر زندگی نمی کنند ولی مرد به منظور اذیت کردن زن، وی را طلاق نمی دهد و بدین طریق اجازه خروج نیز به او نمی دهد و زندگی زن را تحت الشعاع قرار می دهد.

زن ممکن است بنا بر دلایلی از جمله زندگی کردن اکثریت خانواده زن در خارج از کشور، یا لزوم مراجعه به مراکز درمانی خارجی که به توصیه پزشکان برای درمان وی یا فرزند و یا اعضا درجه یک خانواده او ضرورت دارد و یا انجام امور اداری یا تجاری بازرگانی و یا حتی مسابقات ورزشی قصد سفر به خارج از ایران را داشته باشد لکن شوهر وی با عنایت به قدرتی که قانون به او داده است اجازه خروج به او نداده و مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند.

شرایط خروج زنان متاهل از کشور

به همین منظور موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان این مقاله را تهیه نموده است تا این مسئله را بیشتر توضیح داده و مواردی همچون ” خروج زن بدون اجازه از کشور “و لغو اجازه خروج زن از کشور و شیوه اخذ اجازه را بررسی کند. پس برای آگاهی از این موارد خواندن این مقاله را از دست ندهید و نظرات خود را در این خصوص در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

خروج زن از کشور

حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر

وکیل امور حقوقی بیان داشت بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه، برای زنان متأهل صدور گذرنامه منوط به اجازه همسر است؛ به موجب این ماده:« برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:

۱٫ اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲٫ مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳٫ زنان شوهردار و لو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که با مرد خارجی ازدواج کردند و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.»

البته به گفته وکیل دادگستری با این که اجازه خروج زن از کشور در دست شوهر وی است ولی راهکارهایی وجود دارد که زن بتواند بدون اخذ اجاره از همسر خود، از کشور خارج شود.
وی بیان می دارد از جمله مواردی که زن این امکان را دارد که بدون گرفتن اجازه از همسر از کشور خارج شود انجام واجبات شرعی مثل سفر حج است و یا زمانی که ضرورت‌های شغلی ایجاب کند زن از کشور خارج شود و یا انجام دادن صله رحم در حد معقول است. البته قابل بیان است که اگر یک زندگی بر محوریت درک احساسات متقابل شکل بگیرد و طرفین از هر لحاظ همراه و پشتیبان هم باشند هرگز چنین مشکلاتی ایجاد نمی شود.
راه دیگری که زنان می توانند به وسیله‌ی آن بدون اخذ اجازه از همسر از کشور خارج شوند این است که به هنگام عقد نکاح اجازه خروج از کشور را در قالب یکی از شروط ضمن عقد قرار دهند. البته لازم به ذکر است که پس از جاری شدن عقد نکاح نیز می توان این اذن را در سندی جداگانه به صورت یک وکالت بلاعزل دریافت کنند.

طبق بند ۳ ماده مذکور زن می تواند در صورتی که مورد اضطراری وجود دارد بی اجازه از همسر و با اجازه دادستان از کشور خارج شود. و علاوه بر آن زنانی نیز که به همراه همسر خود در خارج از ایران سکونت دارند و یا خانم هایی که همسر خارجی دارند و تابعیت ایرانی خود را حفظ نموده‌اند، هم این امکان را دارند که بدون اجازه از همسر خود از کشور خارج شوند و شوهر آنها در این زمینه نمی تواند ممانعتی ایجاد کند.

شیوه‌ی اخذ اجازه خروج از کشور

طبق آنچه که کمی پیشتر بیان نمودیم یکی از راه های اخذ اجازه خروج از کشور برای زن به صورت دائمی این است که آن را در ضمن عقد نکاح شرط کند و یا بعد از آن یک وکالت بلاعزل بگیرد. به عبارت دیگر زمانی که خانمی شرط اجازه خروج از کشور را ضمن عقد شرط می کند در حقیقت یک وکالت برای امضای اسنادی که جهت صدور و تمدید گذرنامه لازم است و هم اجازه برای خروج مکرر از کشور را دریافت می کند.
اما به گفته وکیل خوب در اصفهان مطمئن‌ترین راه برای دریافت این وکالت و اجازه این است که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و در آن جا به صورت رسمی سند وکالت را تنظیم کنید.

نکات اخذ اجازه خروج زن از کشور
• بر اساس ماده ۱۸ قانون صدور گذرنامه، دختران مجردی که زیر ۱۸ سال سن دارند برای خروج از کشور احتیاج به اجازه ولی قهری یعنی همان پدر و جد پدری دارند.

• زمانی که دختری ازدواج کند، دیگر اجازه خروج از کشور بر عهده همسر وی است، حتی اگر بالاتر از ۱۸ سال سن داشته باشد.

• در صوتی که خانمی پیش از آن که ازدواج کند گذرنامه دریافت کرده باشد و آن گذرنامه هنوز اعتبار داشته باشد، تا زمان اعتبار آن گذرنامه نیازی به اخذ اجازه برای خروج از همسر خود ندارد، ولیکن در صورت انقضای اعتبار آن گذرنامه برای تمدید آن به اجازه همسرش احتیاج خواهد داشت.

• دریافت وکالت برای خروج از کشور تنها از طریق تنظیم وکالتنامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی امکان دارد.

.

.

.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید:

https://hamedamiri.com/%d8%ae%d8%b1%d9%88%d8%ac-%d8%b2%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1/

مجازات سرقت مسلحانه

سرقت جرمی بوده است که از گذشته های دور تا به اکنون در هر جامعه‌ای و با انواع و روش‌های مختلف و گوناگونی وجود داشته است و همیشه این مردم هستند که قربانی زیاده‌ خواهی سارقان می‌شوند. سرقت از جرائم مهمی به حساب می آید که علیه اموال و مالکیت افراد رخ می دهد و از این رو لازم است هر فردی اطلاعات کافی در رابطه با مجازات سرقت مسلحانه داشته باشد.
وکیل امور کیفری در تعریف سرقت می گوید: در ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی سرقت بدین شکل بیان شده است :«سرقت ربودن مال متعلق به غیر است.» به دیگر سخن سرقت فعلی است که همراه با ربایش، قاپیدن و یا برداشتن مالی است که به شخص دیگری تعلق دارد، بی آنکه از صاحب آن اجازه ای کسب کند. جرم سرقت شرایط و انواع گوناگونی دارد که در این مقاله قصد داریم با کمک موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان به تعریف و توضیح سرقت مسلحانه بپردازیم.

سرقت مسلحانه به چه معناست؟

یکی از مواردی که مجازات سرقت را مشدد میکند، سرقت مسلحانه است. سرقت مسلحانه به سرقتی گفته می شود که همراه با یک یا چند مورد از موارد تشدید کننده مجازات همراه است و نسبت به سرقت ساده مجازات شدیدتری دارد. در سرقت مسلحانه شخصی که سارق است به همراه خود سلاح دارد. بنابراین در چنین سرقتی گذشته از ربودن اموال دیگران، ممکن است سارق باعث ایجاد رعب و وحشت افراد و بر هم زدن امنیت بشود.

تعریف جرم سرقت مسلحانه

همانطور که اشاره کردیم این احتمال وجود دارد که سارق هنگام دزدی و سرقت به همراه خود سلاح داشته باشد. در این حالت روشن است که دیگر تعریف این جرم و مجازات سرقت مسلحانه با جرم سرقت ساده و مجازات آن متفاوت است. وکیل متخصص می‌گوید: به طور معمول و در اغلب موارد جرم سرقت مسلحانه به دلیل شرایط ویژه ای که دارد، در شب رخ می دهد و عموماً بیشتر از یک نفر در ارتکاب چنین جرمی نقش دارند که البته لازم به ذکر است که در صورتی که بیشتر از یک نفر باشند، فرقی نمی‌کند که همه آنها دارای سلاح باشند یا تنها یکی از آنها. همه به میزان مجازات سرقت مسلحانه مجازات خواهند شد.
وکیل متخصص در امور کیفری با در نظر گرفتن رویه ی حاکم بر محاکم ادامه می‌دهد امکان پذیر نیست که جرم سرقت مسلحانه ، به هنگام شب رخ دهد ولی همراه با اذیت و ترساندن مال باخته یا فرد دیگری نباشد. در نتیجه تنها این که سارق ادعا کند که زمان وقوع سرقت مسلحانه باعث آزار و اذیت مال باخته نشده است کافی نبوده و قاضی آن را نمی‌پذیرد و باید مدارک و اسنادی دال بر ادعای خود ارائه دهد.

حکم سرقت مسلحانه چیست؟

 

 

جرم سرقت مسلحانه

در ماده‌های‌۶۵۱ و ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی سرقت مسلحانه تعریف شده است.
طبق تعریفی که در ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی مطرح شده است:« هر گاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق‌ محکوم می‌گردد:

  •  سرقت در شب واقع شده باشد.
  • سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
  • یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
  • از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده کرده باشد یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده باشد یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
  • در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

منظور از سلاح طبق تبصره ی ماده ۶۵۱:
به موجب این تبصره منظور از سلاح مذکور در این بند موارد ذیل می‌باشد:

  • انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک.
  • انواع اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس.
  • انواع اسلحه سرد جنگی مشتمل بر کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا مشابه آنها و سر نیزه‌های قابل نصب بر روی تفنگ.
  • انواع اسلحه شکاری شامل تفنگ‌های ساچمه زنی، تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن جانداران و تفنگ‌های ویژه شکار حیوانات آبزی.

نکته ای که در خصوص این ماده وجود دارد این است که زمانی شخص سارق یا سارقین به مجازات ذکر شده در ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند که عمل سرقت آن ها دارای تمامی پنج شرط قید شده در ماده باشد.
علاوه بر آن مجازات شروع به سرقت از نوع مسلحانه و دیگر نوع‌هایی که در مواد ۶۵۱ الی ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی آمده است به ۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

حکم ماده ۶۵۲ قانون در خصوص جرم سرقت مسلحانه:

به گفته وکیل امور کیفری در اصفهان در بعضی از موارد دزدی و سرقت مسلحانه، این موقعیت پیش می‌آید که سرقت اتفاق افتاده، با اذیت و آزار همراه نبوده است با وجود آن که شخص سارق دارای سلاحی بوده است و یا برعکس با موردی رو به رو می‌شویم که سارق تنها سلاح در اختیار دارد در صورتی که به هیچ وجه اذیت و آزاری به کسی نرسانده و موجب رعب و وحشت نشده است. در چنین پرونده‌هایی، موضوع جرم سرقت تحت شمول ماده ۶۵٢ قانون مجازات اسلامی قرار گرفته است و طبق این ماده شخص سارق به سه ماه تا ١٠ سال حبس و شلاق تا ٧۴ ضربه محکوم خواهد شد.
اما به یک نکته باید دقت داشت و آن نکته این است که در صورتی که سارق به هنگام سرقت خودرو مسلح باشد و یا تمام مواردی که در ماده ۶۵۱ این قانون درج شده است جمع شوند، برای وی مجازات شدیدتری در نظر گرفته خواهد شد در حقیقیت بین جرمی که مرتکب شده و مجازات آن تناسب برقرار می‌شود.

مجازات سرقتی که با آزار همراه است

... برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید:

https://vakil-top.ir/%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%82%d8%aa-%d9%85%d8%b3%d9%84%d8%ad%d8%a7%d9%86%d9%87/

وکیل خوب اصفهان

وکیل پایه یک دادگستری

حامد امیری وکیل خوب در اصفهان ، وکیل پایه یک دادگستری و فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی با بیش از یک ده تجربیات ارزشمند در ارائه خدمات وکالتی اصفهان و کشور با بهره گیری از دانش و اطلاعات علمی مناسب ترین گزینه برای انتخاب بهترین وکیل اصفهان از نظر مردم است. موسسه حقوقی حامد امیری با تکیه بر تعهد کاری بالا مهیا جهت احقاق حقوق موکلین عزیز در تمامی امور دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده ، قراردادها ، دعاوی ثبتی و تجاری با مدیریت وکیل خوب و کاربلد اصفهان می باشد.
فعالیت های موسسه حقوقی حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان ، جهت ارائه مشاوره حضوری و غیرحضوری و همچنین پذیرش وکالت در موضوعات مختلف حقوقی با بهره گیری از تجربیات یکی از بهترین وکلای اصفهان و منطبق با قانون و مقررات صورت می پذیرد. وکیل خوب اصفهان القای وعده هایی که امکان تحقق ندارد ، اتلاف وقت و هزینه موکلین را خلاف شأن وکیل پایه یک دادگستری دانسته و به همین علت جهت رعایت حال مراجعین با بررسی و ارزیابی اولیه شرایط پرونده در صورتی که امکان انجام امور پرونده وجود نداشته باشد عدم امکان پذیرش پرونده و عقد قرارداد وکالت را اعلام خواهد کرد.

طلاق چیست؟

طلاق به گفته وکیل طلاق در اصفهان در لغت به معنی بیزاری، رهایی است. واژه طلاق از ریشه عربی و به معنی گشودن گره و رها کردن است. در حقوق به معنی پایان دادن قانونی ازدواج و جداشدن زوجین از یکدیگر است. در فقه اسلامی ((زائل کردن قید ازدواج )) با لفظ مخصوص تعریف میشود. طلاق انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص از جانب مرد یا نماینده اوست.

ماهیت طلاق

طلاق ایقاعی است که از سوی مرد یا نماینده او واقع می شود حتی در مواردی که طلاق براساس توافق زوجین باشد زیرا توافق زوجین انگیزه طلاق است و منظور آخرین عمل یعنی اجرای صیغه طلاق است که رابطه نکاح را منحل می کند ،پس ناشی از اراده یک نفر یعنی مرد است.

شرایط و تشریفات طلاق

طلاق دارای شرایطی که در قانون مدنی آمده است. برخی شرایط مربوط به طلاق دهنده و برخی دیگر مربوط به مطلقه (زن) که پاره ای از این شرایط مانند قصد و رضا و اهلیت برای هر عمل حقوقی لازم است و برخی دیگر به طلاق اختصاص دارد.

حق طلاق زن

شرایط طلاق دهنده

برابر فقه اسلامی و قانون ایران طلاق دهنده مرد است که می تواند برای اجرای صیغه طلاق به زن یا شخص دیگری وکالت دهد که طلاق دهنده باید دارای اراده و اهلیت برای طلاق داشته باشد. طلاق یک عمل حقوقی یک طرفه است (ایقاع) و مانند سایر اعمال حقوقی طلاق دهنده (مرد) باید دارای قصد و رضا ، بالغ و عاقل باشد و این قصد باید به صورت منجز باشد به عبارتی طلاق دهنده باید قاطع باشد و طلاق را نباید معلق به شرطی کرد یعنی تحقق آن نباید معلق به وقوع امری باشد، چنانکه مرد به زنش بگوید :«طلاقت دادم، اگر تا سه ماه دیگر بچه دار نشدی »طلاق باطل است. زیرا ثبات و اساس خانواده از نظر اجتماعی دارای اهمیت فراوانی است.

حامد امیری وکیل دادگستری به شما در این زمینه یاری می‌رساند.

شرایط طلاق

طلاق جز آن دسته از اعمال حقوقی است که دارای تشریفات خاص برای صحت است، بدین صورت که صیغه طلاق حتما باید خوانده شود و حتما باید دو نفر مرد عادل باشندکه صیغه طلاق را بشنوند و به عنوان شهود امضا کنند. طرفین می توانند برای انجام امور طلاق خود وکیل بگیرند.

درخواست طلاق از طرف زوجه (زن)

درخواست طلاق از طرف زوجه یا بر مبنای استناد به تخلف زوج از شروط ضمن العقد است یا عسر وحرج.
در صورتی ک زن در زندگی زناشویی خود دچار عسرو حرج(سختی و مشقت در زندگی) بشود میتواند با مراجعه به محاکم تقاضای طلاق بنماید ودر صورتی که عسر حرج به اثبات برسد دادگاه میتواند مرد را اجبار به طلاق بنماید و اگر اجبار ممکن نباشد زوجه به اذن حاکم طلاق داده می شود.

مصادیق عسروحرج زن

الف. در صورتی که مرد به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یک سال بدون عدر موجه زندگی زناشویی خود را رها کرده باشد.
ب. در صورت معتاد بودن مرد به هر یک از مواد مخدر یا مشروبات الکلی به صورتی که خللی به زندگی زناشویی وارد کند و نتوان در مدت مشخص به تشخیص پزشک اورا الزام به ترک کرد.
ج. محکوم به حکم قطعی به طوری که مرد پنج سال یا بیشتر در حبس باشد.
د. کتک زدن مرد توسط زن و اذیت کردن زن به گونه ای که دیگر این سوء رفتار برای زن قابل تحمل نباشد.
ه. مبتلا بودن مرد به هر نوع بیماری صعب العلاج روانی یا هر گونه بیماری دیگری که زندگی زناشویی را مختل کند.
موارد بالا باعث نمی شود موارد دیگری که باعث عسرحرج زن میشود نادیده گرفته شود و مانع نمی شود دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود ، حکم طلاق صادر ننماید. برای آشنایی با حقوق بیشتر وکیل طلاق در اصفهان  پاسخ گو برای مشاوره با شما می باشد.

عسر وحرج مرد

مرد نیاز به اثبات عسر و حرج خود ندارد و با پراخت تمام حقوق مالی زوجه از قبیل مهریه و …میتواند دادخواست طلاق بدهد.
طرفین عقد میتوانند هر نوع شرطی که مخالف مقتضای عقد ازدواج به تعبیری استحکام بنیان خانواده نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم (مثلا در ضمن عقد بیع) دیگری بنماید. مثلا شرط شود هرگاه شوهرم زن دیگری بگیرد یا مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا برعلیه حیات زن سوء قصد نماید یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در دادگاه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

شروط ۱۲ گانه در سند نکاحیه که به زن حق طلاق میدهد

۱٫ در صورت ندادن خرجی از طرف مرد که طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی نفقه زن بر عهده شوهر است و باید متناسب با وضعیت زن باشد (ماده ۱۱۰۷ ق. م)و همچنین سایر حقوق واجب زن به مدت ۶ ماه.
۲٫ بد رفتاری زوج به اندازه ای که ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد که به تعبیری همان عسر و حرج معروف است.
۳٫ مرد بیماری خطرناک غیر قابل درمان داشته باشد، در صورتی که سلامت زن را به خطر بیندازد.
۴٫ دیوانه بودن در صورت عدم امکان فسخ نکاح.
۵٫ اشتغال مرد به شغلی که که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی اولطمه بزند .
۶٫ محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر ، یا به جزای که بر اثر ناتوانی از پرداخت که منجر به ۵ سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا به ۵ سال حبس منتهی شود یا بیشتر و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷... برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:cool

https://isfahan-best-lawyer.blogspot.com/2021/06/blog-post.html