بانک مقالات حقوقی

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

در این وبلاگ به توضیح و تفسیر موارد قانون اسلامی می پردازیم ... پس با ما همراه باشید *_*

بانک مقالات حقوقی

آیا مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه جایز است؟

در آموزه های دینی مبلغ مشخصی برای مهریه وجود ندارد، اما مشروط به رضایت زن و مرد است. همچنین محدودیتی در نوع مهریه وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد می تواند مهریه باشد; مانند طلا، نقره، مستغلات، سکه، مایحتاج زندگی، حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارت های خاص.

طبق گفته وکیل مهریه اصفهان قانون حمایت از خانواده مصوب 1370 مجلس نمایندگان، سقف حمایت قانونی برای مطالبه مهریه را حداکثر 110 سکه اعلام کرده و تقاضای بیش از آن را مشروط به برائت زوجین کرده است که در ادامه به آنها اشاره می شود:

  • در مهریه های تا سقف ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات استطاعت زوج به زوجه نیست و در این مرحله زوج باید در دادگاه ثابت کند که نمی تواند مهریه را پرداخت کند.
  • در مهریه های بیش از ۱۱۰ سکه، زوجه باید به دادگاه ثابت کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.
  •  وقتی زوجه استطاعت مرد را در پرداخت مهریه ثابت کند، شوهر مکلف به پرداخت آن است.
  •  در صورتی که زوجین به دلیل عدم پرداخت مهریه کلاهبرداری کرده و یا بخشی از درآمد خود را به دادگاه اعلام نکرده باشند، مشمول حمایت قانون نیست. وکیل اصلی دادگاه گفت: در صورت اثبات عدم توانایی مالی زوجین در پرداخت مهریه به دادگاه، حکم حبس نیز لغو می شود.

مدارک مورد نیاز برای مطالبه مهریه

اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی از جمله مدارک مورد نیاز برای مطالبه مهریه است.

نحوه گرفتن مهریه

  • جهت اخذ مهریه سه راه دارد: زوجه در مرحله اول اقرارنامه را برای زوج ارسال می کند، در مرحله دوم مهریه از طریق ثبت و در مرحله آخر از طریق دادگاه دریافت می شود.
  • مهلت تجدیدنظر 20 روز است. در این مدت، زوجین می توانند از تصمیم دادگاه تجدید نظر کنند. و پس از قطعی شدن رأی دادگاه، زوجه ماده 2 قانون اجرای احکام مالی را اعمال می کند، یعنی اگر مرد نتواند بدهی خود را بپردازد به زندان می رود، اما در صورت اقرار دادگاه به نقض قانون اساسی. دادگاه در مورد پرداخت مهریه رای خواهد داد.
  • آگهی نوعی کاغذ چاپی دادگاهی است که از دو ستون شاکی و خوانده تشکیل شده است. شاکی (زن) اظهارات خود را در مورد درخواست مهریه به خط شاکی می نویسد و از طریق دادگاه برای خوانده (زن) ارسال می کند.
  •  اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد و از پرداخت آن امتناع کند، زوجه مهریه خود را تعیین می کند. به طور کامل پرداخت می شود.
  •  تا زمانی که زن مهریه را کامل نپردازد، مرد نمی تواند از کشور خارج شود، اما اگر مرد دارایی غیر از حقوق باشد، دادگاه اموال او را می فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می شود.
  • fateme amooshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی